Wednesday, September 12, 2007

الجـــــــــــسد والــــــــــــــــروح

يقول الامام بن تيميه رحمه الله فى مجموع فتاويه


الانسان عباره عن الروح والبدن معا بل هوا بالوح اخص منه بالبدن الروح هى التى تجعل الانسان انسان وانماالبدن مطيه للروح


كما يقول ابوا الدرداء رضى الله عنه انما بدنى مطيتى ان رفقت بها بلغتنى وان لم ارفق بها لم تبلغنى


ويستمر الامام بن تيميه فى حديثه فيقول لاتزال الخصومه يوم القيامه بين القلب حتى تختصم الروح والبدن


فتقول الروح للبدن انت عملت السيئه


فيقول انتى امرتني


فيبعث الله ملك ليقضى بينهما


فيقول انما مثلكما _ الورح والبدن_ كمثل مقعد واعمى دخلا بستانا فراى المقعد فيه ثمرا معلاقا المقعد يرى الثمار ولا يسطيع النهوض اليها


فقال للاعمى انى ارى ثمرا ولاكنى لااستطيع النهوض اليها


قال الاعمى ولكنى استطيع النهوض اليها ولاكنى لاارها


فقال المقعد تعال فاحملنى حتى اقطفه فحمله فجعل يامره فيسير به حيث يشاء فيقطع الثمار


قال الملك فعلى ايهم العقوبه


قال عليهما جميعا اشتركا فى الجريمه اخذ الثمار بدون اذن


فقال الملك فكذلك انتما


ومن هنا نفهم ان الانسان جسد وروح وان الجسد والروح كلاهما مشترك فى اداره امر الانسان وعليهما يقع العقوبه
وليس على احدهما كما قال بعض الناس
رمضان كريم وكل سنه وانتوا طيبين
this post not accept any comments

5 comments:

sa'7so'7te said...
This comment has been removed by the author.
sa'7so'7te said...

ana '3altana
we yarab ya sa3ed bardo bus 7aker yeshelak
:D
bs ba2a

magdy said...

ليه كدا بس سا ساره مسحتى الرد بتاعك ليه انا كتبت محدش يرد عشان انا مش هعرف ارد على حد عشان مش بخش نت كتير
وكل سنه وانتى طيبه

kahramana said...

جزاك الله خيرا يا مجدى
ربنا يتقبل منك و يجعله فى ميزان حسناتك

و بالنسبة لموضوع الرد
اكيد لما حد يرد هيرد لان الموضوع عجبه قبل ما يكون ممنتظر منك رد عليه فان رديت لك جزيل الشكر
و ان لم ترد نلتمس لك العذر


غريب اوى الكلام اللى انا كتبته ده بس ماشى انا مش هاقراه تانى عشان مش هافهمه

magdy said...

مرسى جدا جدا جدا على الرد بتاعك
بس انا مش عارف ايه الكلام الغريب اللى انا كتبته وانتى مش هتفهميه