Sunday, July 15, 2007

لمحات ظاهرها فضفضه وباطنها مجهول




كان نفسى يكون ليا مغامرات مع بنت الجران زى بقيت الناس اوحتى مش مغامرات نخليها ذكريات بس للاسف ده محصل لان اصلا مكنش فى بنات جران فى سنى حتى اللى كانوا فى سنى او القريبين من سنى مكنش ينفع يكون معاهم مغامرات

وكان نفسى يكون ليا ذكريات _زى ما اتفقنا_ فى مرحله الابتدائى بس للاسف محصلش بس مش علشان مفيش بنات فى سنى وهكون كداب طبعا لوقلت مفيش حد فى سنى .ولكن علشان انا كان فيا حاجه غريبه مش عارف اسميها ايه بس هيه كانت حاجه بتخلينى ابعد او اعمل نفسى مش فاهم حاجه لما حد يحاول يبينلى انه ........._هسميها عاوز يلعب معايا_وكان الشعرو ده بشوفوا فى عيون ناس كتير بس مش معقول هلعب مع كل دول فكنت بعمل نفسى انى مش واخد بالى وعلى الرغم ان الكلام ده كان وانا صغير بس انا كنت فاهم لحد ما واحد بعتلى مع واحد صحبه ورقه بيقولى _يالعبك يامجدى_كالعاده عملت نفسى مش فاهم فرضيت فى نفس الورقه وقلتله مش فاهم ...وضح شويه فرد وقال_انا عاوز العب معاك صريحه_ وانا عامل نفسى مش فاهم حاجه لحد مزهق منى وقالى انا نست موضوع اللعب ده وبكده مكنش فى مغرامرات اقصد لعب فى
مرحله الابتدائى


فى مرحله الاعدادى بقى بذات فى سنه اولى وتانيه مكنتش شايف نفسى فى المدرسه

كنت حاسس انى فى مكان غريب ومتعودش عليها بسرعه كانت حياتى كلها فى البيت و مفتكرش اى احداث مهمه او مؤثره فى الفتره دى لانى مكنتش مصاحب حد ومكنتش باين لا فى مدرسه ولا درس يعنى من الاخركنت اعرف الناس اللى فى الفصل بتاعى ومصاحب اللى قاعدين جمبى فى الفصل بس ومعرفش اى حد بعد كده بس ده مش معناه انى كنت مش اجتماعى بس المشكله بس انى كنت مبهزرش او افتح فى الهزار مع اى حد بسهوله يعنى مبخدش على اى حد بسهوله بس اللى كنت اعرفه كويس كنت عادى جدا وفى سنه تالته اعدادى تعتبر بدايه لتغيير فى حياتى مش تغير اوى بس توسع فيها واتعرفت فيها على اعز اتنين اصحاب عندى لحد دلوقتى السنه دى حاجات كتير اتغيرت بس الغريبه بقى ان واحد من الاتنين دلول اتخانقت معاه قبل مانكون اصحاب وبعدها عرفت انه كان بيشوفنى كتير بس مكنش يعرفنى وكان بيضايق منى علشان فاكرنى مبحبش اكلم الناس وبدأت حياتى كلها مع اصحابى وعرفت ناس كتير جدا لحد مكنت فى اولى ثانوى كنت فى مدرسه دفعتا كانت اول ناس يدخولوها يعنى مكنش فيه غير اولى ثانوى بس كنت اعرف كل الناس كويس وتقريبا كانو كلهم اصحابى فى المدرسه والدروس

بس الحاجه اللى استمرت معايا من ابتدائى لحد نص تانيه ثانوى هوه درس الانجليزى كانت بحب المدرس لدرجه كبيره جدا وهوكمان كان بيحبنى كنت بروح الدرس مش علشان المذاكره او الامتحانات ولكن حبا فى المدرس اللى حببنى فى الماده,كان الدرس دا عندى فى كفه والدروس التانيه والمدرسه فى كفه تانيه ,كنت بقعد مستنى معاد الدرس وعلى الرغم من انى كنت عارف انه بيبداء بعد المعاد المحدد باكتر من نص ساعه كنت بروح قبل المعاد باكتر من ربع ساعه يعنى فى اكتر من ساعه الا ربع _والاغرب من كدا انى مكنتش اللى بروح لوحدى بدرى ربع ساعه_ كان الجو فى الدرس دا جميل جدا كل الناس اللى معايا فى الدرس اعرفهم من زمان من ابتدائى بس وا حسارتاه المدرس سافرفى نص تانيه ثانوى ورحت لمدرس تانى بس متغيرش كتير علشان نفس الناس كانوا معايا برضوا المدرس بس هوه اللى اتغيروحاجه كمان اتغيرت المدرس الجديد دا مكنش بيبداء متاخر زى الاول فكنت بضطر اروح الدرس نص ساعه بدرى

.
اكيد طبعا الكل متوقع ايه اللى ممكن يحصل فى مرحله الثانويه_خير ان شاء الله _انا مش هقدر احكى ايه اللى حصل علشان مينفعش بس هكتفى بنتائج اللى حصل

المرحله دى ممكن تكون تقيله على كل الناس بس هى كانت عندى الذ مراحل حياتى لحد دلوقتى على الرغم من ان الجو بتعها كله ضغوط وقلق وخوف بس كانت بقضى فيها ايام جميله جدا كنت بنام بالنهار واصحى بالليل المرفروض علشان المذاكره بس ده مكنش السبب الاساسى سبحان الله كنت بحب هدوء الجو بالليل مع ان مكنش فى اى حاجه تخلينى كدا عكس دلوقتى تماما مع انى لسه بسهر باليل بس مش زى الاول وكنت طول الليل مشغل الراديو على اذاعه نجوم اف ام وبسجل الاغانى اللى عجبانى بس كنت بذاكر .......! بس المذاكره الحقيقيه بتعتى كانت بعد الفجر بعد ما اتمشى شويه والنهار يطلع ابداء اذاكر فوق سطح البيت وما ادراك ما سطح البيت كان السطح ده عامل زى برج المراقبه يعنى اللى عاوز يعرف اى حد بيروح ويجى فين امته وازاى وليه ومع مين واى حاجه تانيه هيعرف لو وقف هناك يومين تلاته فكانت حياتى بالنهار فى الدروس وفوق السطح حتى المدرسين اتعودوا ان انا موجود فوق على طول فكانوا بيسلمو عليا دايما حتى لو مكنوش شيفنى وياريت على المدرسين بس واصحابى كمان وما خفيا كان اعظم ,ماما بقى كانت كل شويه تنادى عليا وانا مش سامع حاجه علشان ممكن يكون الكاسيت على او مشغول فى المذاكره طبعا اخر ما زهقت منى اتفقت معايا انها لما تعوزنى تفصل الكهربه عن الكاسيت فانزلها على طول.الوقت اللى كان بيتقضى فى الدروس كان وقت ممتع جدا على الرغم ان كان فى حصص الواحد كان بيبص على الساعه قبل مايدخل الحصه مش علشان هيشوفها هتبداء امته ولكن علشان يشوفها هتنتهى امته وكان الضحك والتريقه على الزملاء اللى يستهلوا كدا اكتر حاجه ممكن نعملها فى الدروس لدرجه انى دلوقتى بروح اقعد مع الاساتذه بتوعى افتكر الايام دى


بس اللى مش ممكن يتنسى فى سنه تانيه ثانوى هو درس الاحياء وكان فى زميل_وركزوا اوى فى كلمه زميل دى_ كان حاسس انه (مندل فى الاحياء )كان بيسال فى كل حاجه ليه وازاى طسيب مينفعش يكون كذا كان محسسنى انه محلل رياضى فى الاحياء بس انا واصحابى مكناش سيبينه فى حاله كنا مقضينها تريقه وضحك عليه فى كل كلمه يقولها بس المشكله انه كان بيسال اسئله تافهه او ملهاش لزمه والزميل ده كان برضوا مبيسكتش كان بيعلق على كل كلمه ممكن اقولها حتى لو مكنتش عن الحصه والدرس زى ميكون بيرد اللى انا كنت بعمله فيه لحد ما بقى الدرس مجموعتين شغلتهم انهم يضايقوا فى بعض بس فى النهايه كان وقت جميل بيتقضى مع ان الزميل ده حسيت انه بقى بيكرهنى والمدرس يعينى واقف فى النص وكان المدرس طيب جدا كان واخد الكل على قد عقله بس كان فاهم كل حاجه وانا افتكر ان اول شهر فى الدرس ده انا كنت مقضيها انا وصحبى ضحك بسبب وبدون سبب بس والله والله ده كان غصب عننا مكناش بنقدر نفسنا من الضحك ممكن يكون علشان طريقه المدرس كانت جديده علينا او الاصح غريبه علينا وطبعا علشان حاجات تانيه بس الحمد لله كل ده طلع بفايده فى الاخر واللى مش ممكن يتنسى فى سنه تالته ثانوي هو درس الانجليزى كان الدرس ده كان كله ضحك برضوا بس كان علشان حاجات تانيه وكان نفس الزميل موجود معانا فى الدرس كنت انا وانا وصحبى بتاع درس الاحياء فى درس الانجليزى كمان كنا دايما بنقعد جمب المدرس وباقى الزملاء بعيد عننا شويه فكنا لما نضحك او نعمل اى حاجه الزميل يفتكر اننا بنضحك عليه او نقصده والاحسن من كدا ان المدرس مكنش بيحب الزميل دا لان طريقته كانت وحشه جدا فى المعامله كان على اخر السنه الزميل ده قرب يتهبل مننا مع اننا والله زهقنا منه ومعدناش بنضايقه ولا بنوجهله اى كلام بس هوه مكنش كده كان فارك اننا كل شغلتنا اننا نتريق عليه او نحاول نضايقه وكتير جدا كان بيروح يشتكى للمدرس هو وباقى الزميلات مننا والمدرس طبعا عارف كل حاجه فكان بيهديهم بكلمتين وكل عام وانتم بخير . نفس الزميل كان معايا فى درس الفيزياء بس الحمدلله مروحتش فى المجموعه اللى كان بيروح فيها كتير علشان لو كنت استمريت معاه كانت حتحصل حاجه من اتنين...........!

من نتائج المرحله انى بقيت فى كليه الصيدله جامعه طنطا والنتائج التانيه ان شبه المغامرات بتاعت الثانويه العامه منتهتش الا بعد مدخلت الكليه بس شعورى تجاه الموضوع داعادى جدا يعنى لما بفتكر الذكريات دى مكنتش بزعل او بفرح او احس انى فشلت او نجحت عادى يعنى حتى لما قبلت الناس بعد كدا كنت عادى جدا وكأن ما كان لم

يكن

.......................magdy

15 comments:

nawnaw said...

جميل يا مجدى ,,بس اللى يسمعك وانت بتقول ان ماكنتش بختلط بالناس كتير زمان مايسمعكش وانت كنت بهدل زميلك اللى فى درس الاحياء ده :) .. و مبروك على دخولك صيدله جامعه طنطا و عقبال ماتتخرج منها بتقدير كبيــــــــــر ان شاء الله

Anonymous said...

gameeeeeeel ya magdy
nice post bgd

bs enty 7`las b2a lek mo3`marat w ma7dsh 2dak ya 3am

loza said...

والله بجد صعبت عليا اوووووووووووى
.
.

.
.

قعدت تكتب ده كله ...!؟


الحمد لله انك فى الاخر دخلت الكليه
بس يارب زى ما دخلناها بكرمتنا نخرج منها بكرامتنا بردو:(

ShaTer said...

nice post magdy
bgd gamd
w rbna y7lek llkolia w youm elarb3
hhhhhh
nice post

magdy said...

nawnaw
مرسى نـــــــــــورا على ردك الجميل
انا مكنتش زى ما انتى فاهمه كدا انتى فكرانى كدا انى كنت لوحدى ومعزول بس انا مكنتش كدا الص انا بس مكنش عندى اصحاب بس لما بقى ليا اصحاب بقيت عادى خالص وفوق العادى بحبتين
ويسمع منك ربنا انى اخرج بخير من الكليه دى بس التقدرير بقى معتقدش
loza
ميصعبش عليكى غالى يا مى الموضوع طويل بس انا مكتبتوش على مره واحده انا كنت كل يوم اكتب شويه على مدار اكتر من اسبوع

وعندك حق انا دخلت الكليه وعديت المرحله دى وان شاء الله ربنا هيستجابلك ويعدينا على خير من الكليه دى
مرسى جدا جدا على ردكوعلى انك صبرتى لما قرأتى الموضوع الطويـــــــــل دا

magdy said...

komy
وحشتنى موووت ونفسى اشوفك بقى
مرسى يا حبى على ردك الجميل
وبعدين انته فهمت كلامى غلط من ناحيه المغامرات وبعدين مغامرت ايه اللى بقت ليا لوكنت تقصد فى الكليه تبقى غطان

magdy said...

shater
مرسى على ردك حبيبى
وبعدين انته هتمل زى الكومى دا عبيط وبناخده على قد عقله انته بقى مالك
يوم اربع ايه الله يخرب عقلك

break said...

كل دا كلام
دا انت طلعت رغاى اوى
وكابت دا كله ف نفسك
وربنا يطلعك ويطلعنا من الكلية دى على خير
قول امين

magdy said...

والله انا عذركم كلكم الموضوع فعلا طويل وليكوا حق تقولوا اكتر من كدا
وبعدين الاوحد لو مطلعش رغاى مع نفسه هيكون رغاى مع مييين
اما الكليه دى بقى ربنا معانا بجد

مرســـــــــــــى على الرد

kahramana said...

الطفولة البريئة مع المخرج مجدى

حلو البوست ده

بس انت غالبا كنت انطوائى شويتين و انت صغير

magdy said...

اخيرا وبعد كتير عادت الشاعره ياسمين
مرسى جدا على ردك على البوست
بس انا عاوز اقولك انى مكنتش انطوائى زى ما كنتى فاكر والجايات اكتر وهتبين
كدا

Sa3eD said...

مجدي ايه الموضوع الجامد ده دانت كنت شايل في قلبك بس بجد فضفضه حلوه اوي

Unknown said...

انت فكرتني بنفسي انا برضه طول فترة ابتدتئي واعدادي كنت كده مش اجتماعيه خالص يمكن اتغيرت على تانيه ثاناوي
وبعدها دخلنا كلية صيدله اول سنتين يعني ماكننتش برضه لسه اندمجت اوي
وبجد احلى سنين عمري في الكليه واحلى اصحاب من سنه تانيه
البوست جميل اوي وحلو اوي لما الواحد يعد يفتكر الذكريات كده ويكتبها:)

magdy said...

مرسى يا سعيد على الرد
وبعدين الحاجات دى مكنش ينفع تتحك الا حسب الظروف

magdy said...

يا مرحبا يا مرحبا بيكى فى البلوج بتاعنا يارب يكون عجبك موضوعتنا مع انها لسه مش كتير
بس بجد انا فرحان جدا متتصوريش فرحتى قد ايه بردك دا
وبخصوص الاجتماعيه فى الفتره دى ممكن مكنش اجتماعى اوى بس مش مع اى حد وانا كنت اقصد حاجات اكتر من كدا من البوست بتاعى بس الاهم من دا كله انك نورتى البلوج بتاعنا