Thursday, June 28, 2007

انتى وحشه...........



بما إن أنا الصغير والفرق بيني وبين اخويا اللي أكبر منى حوالي 5 سنين فكونت بروح مع ماما الشغل بتعها من وأنا لسه مكملتش سنه عشان اخواتى بيكونوا في المدرسة ومحدش في البيت فكانت معظم حياتي وأنا صغير هناك فكانوا زملاء ماما بيحبونى وديما يلعبوا معايا لدرجه أنى دلوقتى لما أقابل حد منهم ويفكرنى بالأيام دي كنت بتحرج لدرجه أنى وشى يجيب ألوان وكانت الموظفات الصغيرين بيحبونى لدرجه أنهم كانوا بيقولوا لماما نفسنا يكون لنا ابن زى مجدي والحاجات اللى انتوا فهمنها دى والستات الكبار يقولوا مجدي عريس بنتي وأنا كنت صغير مش عارف حاجه.
دلوقتى بقى مبقتش أحب أروح هناك و لما أروح الشغل عشان اى سبب الأمر اختلف طبعا
من الحاجات اللي مش ممكن أنساها في الفترة دي أنى أنا مكنتش بشرب من هناك كنت مصاحب عسكري في نقطه الشرطة اللي جنب الشغل فلما كنت أحب اشرب كنت أقول لماما أنا عاوز اشرب من عند العسكري وبرضوا لما كنت اخرج والناس الجيران بيكونوا بيعملوا عيش في الفرن كنت بروح لماما وفى أيدي رغيف عيش بطاطا أو اى حاجه من اللي بتتعمل في الفرن وكانت بتوصل أحيانا لسمك مشوي بس بجد والله معرفش أنا اللي كنت طفس للدرجة دي ولا أنا مكنتش اعرف حاجه واخذ اللي بيدهولى وخلاص
ولما كبرت شويه ماما ودتنى الحضانة وأنا مفتكرش فيها اى حاجه إلا مدرسه الله يسامحها بقى كان على أديها والحمد لله أنى مدخلتش الحضانة من اليوم ده وأنا مفتكرش في الحضانة إلا اليوم اللي طفشت فيه من الحضانة
المدرسة دي مش فاكر اسمها بس اللي فكره كويس وشها بس بدون ملامح والحمد لله انه بدون ملامح بس ممكن تكون المدرسة دي مش وحشه أوى أوى زى ما أنا فاكر بس طفولتي هيه اللي مصوره ليا شكلها بالصورة اللي في دماغي بس بقى اللي أنا متأكد منه أنها كانت سمراء
في اليوم ده كنت قاعد وسط أطفال كتير ومعرفش إيه اللي حصل بالظبط خلاها تضربني وأنا صغير كان لما ماما تضربني كنت بقولها (انتى وحشه .....هيه) طبعا طفل صغير بريء زيي (وخدين بالكم) بيقول الكلمة دي عادى زى مابيقولها لمامته وبيقولها بطريقه طفل عنده 3او4 سنين وطبعا زى مابيقولوا (وقعت في يدي من لا يرحم)أكلت علقه تمام ومخلصنيش منها إلا المدرسات اللي في الحضانة فخلصوني من أديها وخرجوني بره الزنزانة وجبولى مش فاكر إيه بس هيه كانت حاجه بتتشرب وأنا كنت بعيط وأقول (هي وحشه....أهىء أهىء اهىء) وبعدين لما هديت شويه وقفت قدام الباب وخليتهم مشغولين وطلعت جرى من الحضانة على الشغل بتاع ماما
ولما وصلت وأنا بعيط تأنى (يادى النيلة)قولت لماما على اللي حصل فأخذتنى معاها وراحت الحضانة وأنا كنت بعيط برضوا بس علشان كنت خايف أروح الحضانة وماما تسبنى هناك تانى المهم راحت ماما هناك وقابلت المدرسات اللي خلصوني منها قعدوا يهدوا في ماما ويوقوها د مجدي زى العسل د مجدي مبيعملش شقاوه د مجدي د مجدي د مجدي ..........وبعدين خرجت اللي انتو عارفينها من الزنزانه وبصتلى بصه قعدت احلم بيها اكتر من سنه وكلمت ماما وقلتلها أزاى يقولى انتى وحشه وطلع فى الاخر ان الكامه دى للمدرسه دى بذات تعتبر اهانهة وجرح لمشاعرها لانها فعلا مكنتش جميله فكانت فكرانى بقولها انتى وحشه يعنى مش جميله وماما فهمتها انى انا لما حد بيضربنى بقولوا الكلمه دى بس الحمدلله رجعت مع ماما تانى الشغل ومدخلتش حضانه من يومها ومشوفتش المدرسه دى خالص من بعدها ورجعت للشغل تانى ومبقتش اوح الحضانه تانى




Magdi........

13 comments:

break said...

وفى النهاية حمد لله على السلامة
مش عارفة ما شاء الله الذاكرة دى
انا مش فاكرة اى حاجة خااااااااالص عن طفولتى

يلا الحمد لله على كل شىء
وان شاء الله نجوزك المدرسة دى لما تخلص كلية

تحياتى

magdy said...

يعنى ايه بقى ياست سمر انا بألف ولا ايه ولعلمك بقى انا سألت ماما عن الموضوع ده بالذات وقالتلى عن الحاجات اللى انا مكنتش فاكرها زى مكان الحضانه والمدرسات اللى كانوا فيها على العموم شكرا على ردك

loza said...

سمك مشووووووووووى.......!؟؟؟
:D

عسوله اوى الصوره بتاعه البوست

والبوست كله لذيذ

انا كماان كنت بروح مع ماما الشغل ساعات
بس مش فاكره حاجه نهاااائى جايز ان كان فى واحده صاحبه ماما اسمها طنط سوسن مكنتش بعرف اقول اسمها وكنت بقولها صوصو

kahramana said...

ما شاء الله
ايه الطفولة البريئة ده

انتى وحشة !!!!!!

و يا ترى بقة لما طلعت من الحضانة و رجعت الشغل تانى دخلت المدرسة و للا فضلت فى الشغل على طول

و انا اقول انت دخلت صيدلة ازاى
انت معانا بالوسطة يا ابنى و للا ايه ؟ :)

انا عايزاك اى دكتور يقوللك بم تقوله انت وحشش و اهى ءاهىء بس تبقى تاخد معاك مناديل:)

Anonymous said...

hahahahaha
ya 3eny ya magdy
enta bgd tool 3omrk tayeb

enty we7sha!!!!! ya kamela

magdy said...

بجد والله والله موتونى من الضحك بس اوعوا تفتكروا انى لسه كدا لا انا بقيت حاجه تانيه خالص_وغدين بالكم_اللى بيزعلنى بقيت بقوله الله يسمحك
بس شكر خاص جدا جدا جدا.....لكل اللى رد على موضوعى وان شاء الله اعرفكم اكتر واكتر

rosy said...

الظاهر انها كانت مدرسه وحشه اوى وحشه خالص
بس ايه ده ما كنتش اعرف ان قلبك اسود كده لسه فاكر لحد دلوقتى الكلام ده كله وخاصه السمك المشوىىىىىىى

sa'7so'7te said...

lazez elmawdo3 da ya magdy '7sosan mawdo3 modarreset el7adana we ennaha tel3et we7sha
ma3lesh ana et2a'7art f elrad bs da kan lezroof
3moman '7od balak ba2a la tege dr elsection teza33a2lak te2ollaha ente we7sha la2en sa3etha msh hatedrabak de hatshayyelak elmadda

magdy said...

مرسى ليكى ياساره ردك والحمدلله انك بخير واكيد كل كل واحد بيكون له ظروف ممكن تمنعه من انه يرد على المواضيع او حتى يفتح نت
واطمنى انا مبقتش اقول _انتى وحشه_تانى

Sa3eD said...

موضوع حلو اوي يا مجدي فكرتني باحلي ايام اللي عمرها محتكرر تاني
وبعدين ايه يا ولا البراءه دي كلها دا انتي كونتي حلوه خالص

magdy said...

سعيد ردك كان يهمنى اوى وكمنت مستنيه
والطفوله مرحله جميله فى حياه اى حد حتى لز مكنتش سعيده اكيد هتفتكر ايام جمسله فيها
وبعديت متحرجنيش

nawnaw said...

:) ياسلا بقى لو المدرسه دى تبقى مديره و ابنك يدخل المدرسه اللى هى فيها و يقولها "انتى وحشه " . بس ماشاء الله اربع سنين و فاكر الموضوع شكل قلبك اسود كده و لسه بتكرها

magdy said...

نورا يا هلا يا هلا معانا وان شاء الله تكملى معانا
والمدرسه دى الحمدلله ملهاش اثر دلوقتى انا سالت عليها الظاهر عزلت او مكنتش من عندنامن البلد اساسا
وبخصوص الذاكره فى حاجات معين الواحد مبيعرفش ينساها بسهوله لوكانت وخصوصا لو كانت سعيده او او حزينه اوى